Aplikacje biznesowe kwitną, gry nadal dominują: trendy w aplikacjach z 2020 r.
Liczba pobranych aplikacji na całym świecie osiągnęła w drugim kwartale 2020 r. rekordowy poziom 37,8 mld, co stanowi wzrost o 31,7% w stosunku do roku poprzedniego. Ale co ludzie pobierają? Nowy raport Sensor Tower ujawnia trendy w aplikacjach, które mają miejsce w 2020 roku. Przeszukaliśmy dane, więc nie trzeba.
Wpływ COVID-19 na pobieranie aplikacji
Jak już być może podejrzewaliście, epidemia koronaawirusa na całym świecie miała duży wpływ na krajobraz aplikacji. Podczas gdy miasta zostały zamknięte i coraz więcej z nas pozostawało w domach, my szukaliśmy w sklepach z aplikacjami rozwiązań problemów i możliwości, które nie prezentowały się tak widocznie przed pandemią. Aplikacje biznesowe, zdrowotne i fitness oraz edukacyjne rozwijały się w drugim kwartale 2020 r., jak wielu z Was szukało możliwości spędzenia czasu w zamknięciu, aby się dopasować lub nauczyć czegoś nowego. Pobieranie aplikacji dla zdrowia i fitness pozostało 20-35 procent wyższy niż przed koronaawirusem poziom 13 tygodni po szczycie pandemii. Gdy populacje na całym świecie zaczęły pracować coraz częściej w domu, nastąpił rozkwit produktywności i narzędzi do wideokonferencji.
W międzyczasie aplikacje turystyczne, nawigacyjne i sportowe w naturalny sposób ucierpiały z powodu przedłużającego się okresu niskich rat. Zwłaszcza aplikacje turystyczne stały się zbędne w II kwartale, gdy zamknięto granice i wprowadzono godziny policyjne i kwarantanny. Aplikacje turystyczne były o ponad 60 procent niższe od poziomu sprzed wypłaty podatku VAT w ciągu 10 tygodni po 200. potwierdzonym przypadku danego kraju. Ogólnoświatowe pobieranie aplikacji turystycznych i nawigacyjnych pozostaje około 30 procent poniżej poziomu pre-koronawirusa, ale pobieranie w niektórych krajach zaczyna powracać. Kraje skandynawskie wykazują pierwsze oznaki powrotu do norm rynkowych. W szczególności Norwegia odnotowała ogromny wzrost w drugim kwartale - liczba pobrań sięga 50 procent powyżej poziomu prekoronawirusa.
Ride-sharing apps również w Q2, co zrozumiałe. Dane dla Uber i Lyft są prawie idealnie dopasowane do danych blokady COVID. Jednakże, po osiągnięciu niskiego poziomu na początku kwietnia, pobieranie danych stale rosło od tego czasu dla obu aplikacji w Stanach Zjednoczonych.
Aplikacje biznesowe kwitną
Największym zwycięzcą tego okresu był niewątpliwie Zoom. Aplikacja do obsługi wirtualnych spotkań dla wielu firm, rządów i szkół była w tym kwartale najlepszą aplikacją do pobrania w USA i w Europie. Była to dopiero trzecia aplikacja, która w ciągu jednego kwartału osiągnęła 300 milionów instalacji, dołączając do TikTok i Pokémon GO w realizacji tego kamienia milowego. Google Meet i Microsoft Teams również cieszyły się wszechobecnym wysokim poziomem pobierania.
Aplikacje społecznościowe, takie jak Houseparty i Skype, również wykazały dobry wzrost, podczas gdy pobieranie plików w kategorii Google Play Social wzrosło o 9% po COVID-19, w porównaniu do 42% wzrostu w kategorii App Store Social Networking.Games nadal dominują zarówno na Android jak i i iOS.
Gry mobilne nadal stanowią ogromną część aplikacji pobieranych na Androida i iOS. W Google Play Store liczba gier wzrosła w ciągu roku o ponad 50 procent, a w ciągu kwartału o prawie 20 procent w stosunku do poprzedniego wysokiego poziomu 10,4 miliarda w pierwszym kwartale 2020 roku. Największą popularnością cieszyły się gry Hyper-casual i Puzzle, a w drugim kwartale 2020 roku nastąpił również wzrost popularności innych gatunków, takich jak Arcade, Simulation i Lifestyle.
Twórcy gier i ci, którzy biorą kawałek ciasta na każdą transakcję, widzieli wzrost przychodów również w drugim kwartale 2020 roku. W Stanach Zjednoczonych, w maju, 200 najlepszych gier zarobiło łącznie prawie 1,5 miliarda dolarów na wydatkach użytkowników. Szczególnie dobrze poradził sobie sektor gier symulacyjnych i shooterskich, który w drugim kwartale 2020 r. odnotował niemal 50-procentowy wzrost. Ogromną rolę odgrywają tu takie gry jak Fortnite i PUBG Mobile, a także Call of Duty Mobile.
Aplikacje do pobrania nie są jeszcze martwe.
Od jakiegoś czasu słyszymy o śmierci aplikacji do pobrania. Wraz z dojrzewaniem nowych rozwiązań technicznych, takich jak progresywne aplikacje internetowe (PWA), od dawna przyjmuje się, że dni aplikacji do pobrania, a tym samym Apple App Store i Google Play Store, są policzone. Jeśli dodamy do tego obecny luz dotyczący sposobu, w jaki Google i Apple obsługują płatności na tych zmonopolizowanych platformach, napięcia między Stanami Zjednoczonymi i Chinami, które doprowadziły do tego, że w niektórych regionach aplikacje są zakazane, a także powstanie Huawei AppGallery, to wybaczymy Ci, że myślisz, iż jesteśmy na początku nowej ery dla aplikacji. Że cykl koniunkturalny zbliża się do nieuniknionych wniosków.
Chociaż nadal uważam, że PWA zastąpią w przyszłości aplikacje do pobrania, dane o trendach w aplikacjach z Sensor Tower sugerują, że aplikacje nie są jeszcze martwe. Chmura obliczeniowa i 5G już tu są, ale są dalekie od rozpowszechnionych technologii i wydaje się, że w 2020 roku ludzie nadal będą korzystać ze sklepu z aplikacjami, gdy będą potrzebować rozwiązania programowego w telefonie komórkowym.